Hoe gaat het met jouw start-up? In deze prille fase van je bedrijf ben je enthousiast met 1000-en-1 dingen bezig: zelf je eerste verkoopsfolders en voorzichtig al wat facturen maken, logo kiezen en briefhoofdje maken, een goeie website bouwen, prospectiemails versturen naar klanten en prospecten, netwerken: je 24 uur per dag lijken te kort. En dat zijn ze meestal ook wel. Je vrienden feliciteren je met je stap, je eerste factuur verzenden en nadien het geld op je rekening zijn komen is een moment om nooit te vergeten. Maar stilaan ruil je dat prille gelukzalige gevoel in voor een drang naar meer efficiency. Want je wil meer bij je klanten zijn, je wil vaker de vinger aan de pols met je business en elke keer opnieuw in excell diezelfde facturen maken is nog wel leuk, maar als je groeit wordt ook dat wat je aanvankelijk wel prettig vond, een loodzware opdracht. Uitstellen gaat niet, want met facturen is het zoals met de rest: wie schrijft, die blijft. Als je nog niet écht lang bezig bent als ondernemer en de zaken beginnen stilaan een gestage groei te vertonen, begint hier het probleem: als je bedrijf groeit, en sneller groeit dan je misschien gehoopt had, wordt het op een zeker moment moeilijker – door een grotere werkdruk - om eenzelfde service of graad van communicatie te bieden aan je klanten. Dan is het eigenlijk al te laat om na te denken over de introductie van een CRM of Customer Relationship Management-systeem, om je te helpen je communicatie met je klanten, de transacties en de opvolging van alle facturen en mogelijke interacties tussen je bedrijf en je klanten. Want CRM helpt je dat alles te stroomlijnen, zodat je bedrijf kan groeien - en vooral - blijven groeien, zonder de gekende groeipijnen. Op welk punt moet je nadenken over CRM-software? Gaan we het aantal klanten als drempel nemen? Is het omzetcijfer of het aantal medewerkers in je bedrijf dat zal bepalen wanneer je CRM gaat invoeren? Als je deze vraag als criterium gaat hanteren kun je niet éénduidig antwoorden en dat antwoord is letterlijk voor elke organisatie, voor elke onderneming anders. Het beste antwoord is wellicht dat je CRM moet overwegen vanaf het ogenblik dat je merkt dat alle handmatige processen in je bedrijf té overweldigend worden en als een rem op de groei werken. Wanneer je bedrijf een x-aantal klanten telt kan het op een bepaald punt bijzonder moeilijk worden om handmatig opvolging te doen van de openstaande dossiers. Dan is het een goed idee om met CRM je bedrijf te laten groeien door bepaalde processen te automatiseren. Stel je voor dat je als starter bij aanvang gemiddeld een 10-tal offertes te beheren hebt. Dan is zoiets nog te bevatten. Dan kun je per klant een dossier bijhouden en dat zelfs relatief eenvoudig handmatig bijhouden. Het wordt problematisch als je als ondernemer met stapels klantendossiers gaat zitten. Dan verlies je het zicht op je to do’s, verlies je zicht op de fases waarin elke potentiële verkoop zit en verlies je finaal zelfs mogelijke deals omdat je te laat of niet opgevolgd hebt. Een aantal excell-sheets kunnen de pijn tijdelijk wat verzachten, maar vroeg of laat weet je het: het is tijd voor CRM. Een andere factor waarmee je rekening moet houden is dat je eerste klanten vaak je ambassadeurs zijn. Je start een eigen bedrijf en je dichtste netwerk, je fanbase, zijn je eerste klanten. Van zodra je voelt dat je door groei deze klantengroep uit het oog aan het verliezen bent – je klanten van het eerste uur haken gewoon af - moet je ingrijpen. Eigenlijk had je al vroeger moeten ingrijpen, maar je was zo ingesteld op groei, dat je geen of onvoldoende aandacht had voor die klanten. Dus bestaat er een magische drempel? Sommigen zullen zeggen: vanaf 100 klanten of 70.000 EUR omzet. En ook hier weer is er teveel ruimte voor interpretatie en zijn er teveel variabelen. Ik zeg u: in termen van kosten moet je CRM invoeren van zodra je het je kunt veroorloven. Punt. Van zodra je marge de kost ervan kunt dragen. Idealiter kies je voor CRM van zodra je met je onderneming start, of heb je een plan om binnen een aanzienlijke termijn om te schakelen. Neem deze kost dus van dag 1 mee in je businessplan! Sommigen – hoofdzakelijk IT’ers – zullen je zeggen: “CRM is niet voor elke onderneming!” “Het werkt het best voor bedrijven die een zeer nauwe en directe relatie hebben met hun klanten.” Kijk, dit is flauwe kul. Laat je door dergelijke uitspraak niet misleiden. CRM is in 2015 een absolute noodzaak voor ELKE ondernemer. Als je dus met een zaak start, of je bent in een prille aanvangsfase, dan zijn hier 3 eenvoudige overwegingen die je best kunt opnemen op jouw CRM-checklist.
- Stel je eerst in de plaats van de klant
- Okay, ik heb mijn scenario’s. Hoe kies ik nu voor de juiste CRM?
- Kies ik voor een geïnstalleerde software op mijn PC of server of kies ik voor ‘een toepassing in de Cloud?’
